smslivräddare
    • Hem
    • Om Delta
    • FAQ
    • Aktuellt
    • Kontakt

Hem » FAQ

FAQ och support

Här hittar du svar på de allra flesta frågor. Skriv in dina sökord i rutan här nedanför.

Om du inte hittar svaret i FAQ finns kontakt till support här.

Vad är det för skillnad på Delta, 112-appen och andra typer av frivilliga?

Skillnaden mellan appen Delta och 112-appen

Appen Delta larmar registrerade frivilliga till brand och misstänkt drunkning och ger dem en vägbeskrivning till platsen så att de kan hjälpa till och göra skillnad i väntan på räddningstjänst. I de flesta fall när 112-appen larmar handlar det om att civila ska akta sig och hålla sig undan, till exempel vid bränder och trafikolyckor.

Delta larmar de som valt att engagera sig i att hjälpa andra och då alla typer av vatten (112-appen larmar vid tillbud i statliga vatten, dvs hav och några av de stora sjöarna). I Delta-appen får man en vägbeskrivning och tydlig position samt att de frivilligas insatser följs upp med en enkät.

Skillnaden mellan Deltas frivilliga och andra typer av frivilliga

Delta är ett komplement till exempelvis CIP och FIP. Delta larmar privatpersoner som själva känner att de kan och vill hjälpa till vid en brand eller misstänkt drunkning. Ingen utbildning eller extra utrustning krävs man är helt enkelt en god granne och medmänniska som hjälper till i väntan på räddningstjänst.

Jag vill inte ha larm vissa perioder, hur kan jag stänga av och pausa?

Inne i appen i menyn hittar du funktionen Pausa från larm. Där kan du ställa in en paus för den tid då du tillfälligt inte kan ta emot larm.

Jag vill bara ha larm till en av olyckstyperna, hur ändrar jag det?

Vill du endast få larm vid en av olyckstyperna, brand eller misstänkt drunkning, kan du enkelt justera detta under Min profil i appen.

Jag fick ett larm men det var ett geografiskt hinder i vägen (en sjö, flod, väg eller annat). Kan inte systemet ta hänsyn till sånt?

Nej, i dag kan systemet inte ta hänsyn till geografiska hinder. Vid larm får du en karta där din plats och platsen för larmet visas, då kan du enkelt se om du kan ta dig dit. Om du svarar ja eller nej påverkar inte antalet övriga utlarmade frivilliga, det påverkar inte heller larmet i sig. Om du efter att du tackat JA anser att det är för långt så kan du avbryta larmet i appen. Du avbryter då endast din egen medverkan och det är helt okej. Det kan vara bra att veta att upp till 30 frivilliga larmas och räddningstjänst är alltid på väg.

Kan jag använda appen på en Apple watch eller annan smart klocka?

Nej, appen Delta är idag inte utvecklad för smarta klockor och det är oklart hur positioner och notiser förs över till systemet. Vi rekommenderar att du slår av notiser för appen Delta på din klocka och liknande för att undvika problem.

Kan jag ha två konton och kan jag ha appen både på min privata telefon och min jobbtelefon, eller på min telefon och min padda?

Det rekommenderas att du endast har ett konto, annars finns risk att du vid larm upptar en plats för en annan frivillig som också skulle kunna hjälpa till. Systemet larmar upp till 30 av de närmaste frivilliga och vi vill ju att så många som möjligt ska få larmet eftersom en del behöver tacka nej av olika orsaker. Du ska inte vara inloggad på två olika enheter med samma profil, för systemet är anpassat för ett konto och en enhet per frivillig.

Jag tackade ja först och avbröt sedan, är det okej?

Att först tacka ja och sedan avböja är okej. Du kan göra en egen bedömning när du ser kartan och platsen för branden. Du kan behöva göra en bedömning om det är rimligt att ta sig till platsen på kort tid, exempelvis om den råkar befinna sig på fel sida motorvägen eller liknande. Om du tackar ja, nej eller avböjer efter att du tackat ja påverkar inte larmet i övrigt. Upp till 30 av de närmaste frivilliga larmas till platsen. Räddningstjänst är alltid på väg.

Om jag tackar nej till larm, innebär det att jag inte får larm i framtiden?

Nej, oavsett hur du svarat tidigare på larm kan du få larm nästa gång.

Är mina personuppgifter säkra när jag registrerar mig som frivillig?

Heartrunner Sweden AB, som äger och driver systemet Delta, är personuppgiftsansvariga och behandlar era personuppgifter i enlighet med GDPR och sin dataskyddspolicy. Dina personuppgifter skyddas och lämnas inte ut till tredje part utan att ni tillfrågats och lämnat godkännande. Om det efterfrågas kontakt med frivilliga från räddningstjänst eller till exempel anhöriga till drabbade blir du kontaktad och sedan förmedlas kontakt endast om du först säger okej. Du kan vara trygg med att din identitet är skyddad. I enstaka fall kan även polisen begära uppgift om en insats. Om du fortfarande är tveksam så avstå från att registrera dig.

Kan frivilliga ha gemensam klädsel så att vi känner igen varandra på platsen?

Att vara frivillig och larmas genom systemet Delta innebär inga andra befogenheter än att vara en godhjärtad medmänniska. Att ha gemensamma kläder riskerar att göra att friviliga ser ut som räddningstjänst eller liknande och det kan vara vilseledande. Det tar också tid att byta om, tid som är för värdefull för den/de som drabbats. Det är bättre att du presenterar dig som frivillig och om det efterfrågas visar upp appen för de du möter.

Jag fick inte larm men min kollega/kompis fick, varför blev det så?

Det finns flera anledningar till att du eventuellt inte får larm:

  • Systemet har en maxgräns på 30 personer när det väljer ut kandidater till larmen som befinner sig i närheten. Det kan vara en orsak till att du vid något tillfälle inte fått larm, du kanske var den 31:a frivilliga.
  • Har du dubbelkollat att de gröna bollarna under Inställningar i appen är gröna? Det är viktigt att du tillåter platstjänster ALLTID, och att du tillåter notiser. För Androidtelefoner är det batterioptimering som brukar kunna ställa till det, den blockerar platstjänster och bakgrundsuppdateringar. Det är en inställning som behöver göras i telefonen.
  • En annan orsak är att din telefon inte alltid vet exakt var du är precis när larmet kommer. Vårt system använder den senast kända positionen, som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en skillnad mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Det är först när du tackar ja som vårt system kan positionera dig exakt. Ta därför för vana att först tacka ja till larmet och sedan göra bedömningen om du kan ta dig till platsen eller inte. När du avbryter din medverkan i appen och påverkar det varken larmet i sig eller övrigt antal utlarmade frivilliga.

Kan man få parkeringsböter när man är på larm och vad gäller vid parkering?

Ja, man kan få böter om man parkerar fel som frivillig, precis som vanligt. Vi frivilliga är endast hjälpande medmänniskor och de regler som gäller oss som privatpersoner gäller även när vi är på larm. Det är upp till en själv om man vill chansa gällande parkeringen. Tänk också på att parkera så att räddningstjänst och eventuell annan blåljuspersonal inte hindras när de kommer.

Larmas frivilliga samtidigt som räddningstjänst?

Det är endast larmcentralen som vet exakt när frivilliga larmas i förhållande till räddningstjänst. Utlarmning av frivilliga kan rent tekniskt ske samtidigt, men det kan finnas omständigheter som gör att det blir någon minuts fördröjning, till exempel informationsinhämtning. Systemet Delta vet inte var räddningstjänsten befinner sig och det är heller inte information som är tillgänglig för allmänheten. Om du är i en tätort finns större chans att de är nära och snabbare, om du befinner dig på landsbygden tar det troligen längre tid på grund av avstånd, men det är slumpen som avgör. Om du har frågor om utlarmningen och tiderna så kan endast larmcentralen svara på det och du måste kontakta dem själv.

Hur uppdaterar jag appen?

Precis på samma sätt som du gör med andra appar: via Appstore eller GooglePlay. Sök på Delta i din appbutik så kommer appen upp och du kan välja att uppdatera om det finns en ny version. Står det istället Öppna har du redan senaste versionen installerad. För androidanvändare dyker det upp möjlighet att uppdatera appen direkt under Inställningar i Meny.

Hur byter eller uppdaterar jag mitt telefonnummer i appen?

Av tekniska skäl kan man idag inte byta mobilnummer i en registrerad profil. Mejla ditt gamla telefonnummer via kontaktformuläret i appen eller här så får du hjälp att radera din gamla profil. När den gamla registrerade profilen är raderad kan du registrera dig på nytt med dina nya uppgifter.

Jag hörde att andra i närheten av mig fått ett larm, kan jag ha missat det?

Ja, så kan det vara. Även om du upplever att du var nära så är inte geografisk närhet den enda parametern som systemet använder för att välja ut kandidater vid larm. Se till att du tillåter Platstjänster Alltid och inte har batterioptimering aktiverat för appen på Androidenheter. Detta kan du se genom att de tre bollarna under Inställningar är gröna och att du har den senaste versionen av appen installerad. Om du har frågor om larm som skickats ut eller inte vid någon tidpunkt så hänvisas du till aktuell larmcentral.

Jag jobbar inom räddningstjänsten och undrar vad min roll på platsen är när jag larmas via appen Delta?

När du larmas via appen Delta är du på plats som privatperson, precis som de övriga frivilliga. Oavsett yrke är ni där som privatpersoner utan andra befogenheter, men med mer kunskap. Tänk på att föregå med gott exempel, använd din kompetens, men överskrid inte befogenheter som privatperson.

Varför visar larmpushen ett annat avstånd än det som sedan visas i appen?

Systemet Delta använder den senast kända positionen, som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en diff mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Det är först när du tackar ja som vårt system kan positionera dig exakt.

Notisen från appen på min androidtelefon visar en annan position än där jag är. När jag öppnar appen syns rätt position på kartan. Varför?

Det är telefonens operativsystem som styr detta och ingen förklaring finns. Systemet Delta har korrekt position om du öppnar appen och kikar på kartan. Du kan klicka på notisen och stänga av den om den stör. När larmet kommer svarar du JA och då hittar systemet dig och du får rätt position, om du sedan inte kan ta larmet avböjer du inne i appen. Det är alltså bra att först tacka JA. Om du sedan avbryter din medverkan påverkas varken antal övriga frivilliga som larmas eller larmet i sig.

Kan jag stänga av notisen som visas på min Androidtelefon om att appen Delta använder min plats i bakgrunden/anger adressen?

Den notisen kommer från din Androidtelefon och du kan ”långklicka” på notisen för att få upp alternativ om att leverera tyst eller stänga av den. Detta kan inte ändras via systemet Delta eftersom det är ett krav från Google att appen ska skicka sådana notiser för att göra dig uppmärksam på att appen använder platstjänster i bakgrunden.

Jag ser inte Ja- och Nej-knapparna, varför blir det så?

Detta kan bero på att du ställt in större text på din telefon, därför ökar vissa element i appen i grad, och på vissa skärmstorlekar hamnar knapparna utanför skärmen. Återställ storleken på text i inställningarna i din telefon så löser det sig.

Jag fick ett larm men det saknas portkod och jag kan inte komma in för att hjälpa, vad ska jag göra?

Prova att knacka, ropa eller ringa på en grannes porttelefon. Du kan inte kontakta 112 för det är inte säkert att den som svarar kan komma åt information i larmet.

Jag fick ett larm, men när jag svarade ja på det försvann det, vad hände?

Att larmet försvinner kan bero på nätverksproblem där du är, och att informationen som systemet försöker skicka inte kan tas emot av din telefon. Svajpa fram notisen för larmet eller gå till notiscenter på din telefon och klicka igen, det kan få din telefon att hämta data en gång till. Larmcentralen kan avbryta larm om hjälp inte längre behövs eller om riskerna bedöms vara för stora.

Jag vill byta lösenord men får ingen kod, vad ska jag göra?

Du måste ange samma e-postadress som när du registrerade din profil. Fundera på vilken e-post det kan vara och försök igen. Minns du inte så kontakta supporten så hjälper de dig.

Jag kan inte stänga av batterioptimering för appen Delta på min androidtelefon, vad ska jag göra?

Du ska ändra detta i menyn i din telefon, följ länken efter den röda bollen under Inställningar i appen och se till att listan visar Alla appar, leta reda på Delta och välj Batterioptimera INTE.

Var någonstans kan jag få Delta-larm?

Du som registrerat dig som frivillig i appen kan få larm i alla områden där räddningstjänst är anslutna till systemet.

Räddningstjänst var redan på plats när jag kom, varför fick jag inget meddelande om det så jag slapp ta mig ändra fram?

När blåljusen är framme skickar de info till larmcentralen. Vårt system har dock inte tillgång till denna info. Larmcentralen kan avbryta Delta-larm om nya uppgifter tillkommer, men har inte information om var alla frivilliga befinner sig. Att avbryta ett larm gäller då samtliga frivilliga, även de som eventuellt redan är på plats och hjälper till, vilket kan skapa förvirring. Det är såklart frustrerande att som frivillig mötas av blåljus som redan är på plats, men slumpen avgör ju också vem som kommer först, nästa gång kanske det är du, och därför är det viktigt att svara JA på larm varje gång (när man har möjlighet).

Hur låter ett larm och hur ser det ut i appen?

Du kan testa hur larmet låter och ser ut i appen. Välj Testlarm i menyn så får du både se och höra hur ett larm går till. Notera att du behöver ställa in din telefon rätt för att kunna ta emot larm. Under Inställningar i appen ska du endast ha gröna markeringar.

Hur ska jag göra på platsen för larmet?

Du kan läsa mer här:
Om första insats vid brand
Om första insats vid misstänkt drunkning

Vad händer efter att jag varit på ett larm?

Efter att du accepterat ett larm får du en enkät med frågor om vad du gjorde och vad som hände som vi gärna vill att du svarar på. Den skickas till din telefon inom ett par timmar efter larmet. Frågorna i enkäten ligger till grund för uppföljning och utvärdering som görs av systemet Delta.

Varför måste jag godkänna Platstjänster för appen?

Du behöver godkänna att appen använder Platstjänster, och du måste välja Alltid, annars kan vi inte hitta dig om en brand sker i ditt närområde. I inställningarna i din telefon behöver du godkänna Platstjänster för appen Delta och slå på Alltid.

Vad gör jag om jag har tekniska problem med appen?

Testa att starta om telefonen först, om det inte hjälper ska du avinstallera appen och ladda hem den igen, då får du även den senaste versionen. Om det inte hjälper får du gärna rapportera tekniska problem. När du tar kontakt ska du i så fall ange mobiltelefonmodell och operativsystemsversion för att underlätta hanteringen, och beskriv problemet tydligt så att vi snabbt förstår vad det gäller.

Hur avregistrerar jag mig?

Det gör du i appen under Inställningar. Öppna Meny, välj Inställningar och klicka på Radera profil. Detta kommer radera din profil och du kommer inte längre att få larm. Din personliga information kommer raderas eller avidentifieras i enlighet med vår dataskyddspolicy.

Heartrunner Sweden AB
Fogdevreten 2, 171 65 Solna
info@heartrunner.com

Delta är utvecklat av det svenska innovationsföretaget Heartrunner och i familjen ingår även Sms-livräddare. Att larma frivilliga startade som ett forskningsprojekt med fokus på att rädda fler liv. Vi tror helhjärtat på att varje person kan vara en god granne som kan göra skillnad och vi vet att viljan att hjälpa till är stor.

Privacy policy

Nyhetsbrev
Information om aktuella aktiviteter och nyheter gällande systemet Delta.

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA